top of page

Subscribe to our newsletter - Don't miss it!

Fotografía documental, callejera y retos // Documentary & street photography and challenges

Español // English




Allá por Diciembre de 2019 tuve la suerte de impartir un taller de fotografía documental en Manila, Filipinas. A priori sólo íbamos tres días a realizar fotografía callejera pero como estuvimos preparando el viaje y todo lo relativo a él durante más de 3 meses al final de tres días pasamos a 10, no sólo fotografía callejera sino además fotografía documental y fotografía social. Fue un viaje y taller de fotografía estupendo, además de barato, Filipinas es especial ya que los filipinos son especiales, tienen mucho talante, son divertidos, sociales y la gran mayoría habla muy buen inglés.


¿qué es la fotografía documental?

Una vez, alguien me dijo que a cualquier tipo de fotografía se le podía denominar fotografía documental., ya que muestran algo que está ocurriendo delante de la cámara, en su sentido más estricto. Sin embargo, la fotografía documental hace referencia a las imágenes que muestran evidencias de que una situación realmente ocurre, y que sería así, aunque no hubiese estado allí el fotógrafo para documentarlo.

Mira las siguientes fotografías de más abajo, la primera, es del más puro fotografía callejera, es una escena que podría haber sido tanto en Filipinas como cualquier otro lugar del mundo, niños en la calle, sin embargo, la segunda foto, aunque también a simple vista parezca del estilo de street photography está dentro de un trabajo de varias fotografías en Baseco Beach, una de las playas más contaminadas del mundo donde los niños, pobres, juegan en la basura, la situación es la que es estando o no el fotógrafo.

Ejemplo de Fotografía callejera
Escena de fotografía callejera

Diferencia entre fotografía callejera y fotografía documental
Fotografía documental


A principios del siglo pasado, la fotografía se convirtió en una herramienta esencial para contar lo que estaba pasando en el mundo. Los fotógrafos retrataron conflictos, injusticias y problemas sociales: los barrios marginales, las condiciones de trabajo degradantes, los estragos de las guerras, la pobreza, el terrorismo, los integrismos y fanatismos, las drogas...

Más que informar, este estilo de fotografía pretende llamar la atención sobre algún tema o condiciones de vida. Como el objetivo final de este tipo de fotografía es relatar y, como su nombre indica, documentar un hecho, lo habitual es que estas fotografías constituyan una serie o grupo. Estas series de fotos documentales ilustran y relatan de un modo más fidedigno los acontecimientos en grupo que individualmente.



Ejemplo de fotografía documental
Foto hecha en taller de fotografía documental en el puerto de Navotas, Manila, Filipinas


Ejemplos de fotografía documental
Foto hecha en taller de fotografía documental en el puerto de Navotas, Manila, Filipinas

Fotografía documental y fotoperiodismo

Denuncia, reivindicación, injusticias, sucesos...existen varios tipos de fotografía documental, las hay que están hechas expresamente para archivos o fondos documentales, sobre una temática concreta, y otras que forman reportajes para su difusión inmediata. La fotografía documental se suele confundir con otro tipo de fotografía como la fotografía de prensa o periodística, debido a que el destino final de muchas de las imágenes documentales acaba siendo la publicación en periódicos. Pero no son lo mismo. Mientras que la fotografía documental tiene como requisito ser objetiva, la fotografía publicada en prensa (fotoperiodismo) no tiene porqué serlo y, de hecho, normalmente no lo es.

La fotografía documental va más allá del fotoperiodismo, sobre todo, en cuanto a profundidad, ya que retrata la forma de vida y la situación social de una persona o un grupo determinado. No se queda sólo en la noticia, sino que busca plasmar en imágenes las causas y las consecuencias de lo que ocurre.


Ejemplo de fotografía documental
Foto hecha en taller de fotografía documental en la playa de Baseco, Manila, Filipinas



Fotografía documental, callejera y periodística

Como hemos comentado en otros post en este blog, se puede decir que la fotografía documental se sitúa entre el fotoperiodismo y la fotografía de calle. Está estrechamente relacionada con la primera en el sentido de que apunta a la realidad social en un sentido algo objetivo y directo, y con la segunda porque es de ritmo lento y tiene mucho que ver con las vidas ordinarias que rodean a determinados fenómenos.


El fotoperiodismo pretende captar temas de interés general sin importar lo que ocurra, desde los aburridos actos de los mítines políticos hasta los acalorados disturbios en las calles. Todo lo que encaja en el interés general de las audiencias espectadoras puede considerarse digno de fotoperiodismo. Y por otro lado, la fotografía de calle se centra en captar la vida cotidiana en cualquier sitio público (siendo fotos espontáneas, no vale hacer una foto a tu prima Margarita posando en cualquier capital europea) En otras palabras, el fotoperiodismo debe cumplir con las necesidades del público en general, y la fotografía de calle se centra más en el momento de la vida cotidiana


La fotografía documental puede considerarse como un tipo de fotografía entre estos dos géneros Es cierto que gira en torno a temas o fenómenos socialmente relevantes, pero también está abierta a documentarlos a un ritmo lento, de forma similar a como funciona la fotografía de calle. Yo, personalmente, hago fotografía de calle a diario por varios motivos:


a) Me ayuda a componer y a ser más creativo

b) Me sirve de entrenamiento visual

c) Hace que encuentre motivos para ciertos trabajos documentales


los proyectos de fotografía documental deben tener un propósito claro y narrativo. No se trata sólo de registrar los acontecimientos para ver lo que ocurre, sino de un esfuerzo centrado en captar la dinámica social en un estado algo prístino. Y lograr esto requiere tiempo.

Pero ¿Cuánto tiempo de puede necesitar para un proyecto de fotografía documental? Esta pregunta va depender y mucho no sólo de la dedicación y los recursos sino también del tema a escoger, puedes documentar (si tienes suerte y longevidad) la vida de una tortuga desde que nace hasta que muere a los 150 años o el momento en que seleccionan a un toro de lidia para la corrida de la semana siguiente, hasta su injusta y cruel muerte.


¿Para qué público puedo hacer un proyecto de fotografía documental?

Como ya hemos comentado, puedes documentar cualquier injusticia, denuncia o incluso la vida de una persona, colectivo, vecindario o de la propia calle donde vives, el "público espectador" es hacia quien quieres enfocar tu trabajo documental, seguramente tus vecinos verían con más ganas y expectación tu trabajo documental acerca del barrio donde vives que tu trabajo acerca de la vida de la tortuga caimán, aunque seguro estoy, de que hay público, ideas y proyectos que documentar para todo, sólo tienes que dar ese paso y contar con tu fotografía.


Siempre les digo a los que asisten a mis talleres de fotografía callejera que aunque el día que el taller acaba, normalmente son tres días, que el aprendizaje y la fotografía continúa por un año más y les hago escoger un tema que me tienen (y que tengo) que documentar, como ya sabes, yo vivo en Hong Kong y estos temas suelen ser relacionados a esta ciudad, reciclaje, pobreza, riqueza, injusticia, tercera edad, gente desfavorecida, basura, famila...etc, etc, etc...


¿Quieres hacer tu primer proyecto de fotografía documental? ¿quieres documentar tu barrio? ¿El reciclaje? ¿La pobreza? ¿Alguna injusticia que veas? ¿No sabes por dónde empezar?



--------

English

Back in December 2019 I was lucky enough to teach a documentary photography workshop in Manila, Philippines. A priori we were only going to do street photography for three days but as we had been preparing the trip and everything related to it for more than 3 months at the end we went from three days to 10 days, not only street photography but also documentary photography and social photography. It was a great trip and photography workshop, not to mention cheap, the Philippines is special because the Filipinos are special, they have a lot of spirit, they are funny, social and most of them speak very good English.


what is documentary photography?

Someone once told me that any kind of photography could be called documentary photography, since they show something happening in front of the camera, in the strictest sense. However, documentary photography refers to images that show evidence that a situation really happens, and that it would be so, even if the photographer had not been there to document it.

Look at the following pictures below, the first one is pure street photography, it is a scene that could have been either in the Philippines or anywhere else in the world, children in the street, however, the second picture is very expensive photo-documentary style, it is a scene that can only be captured in Baseco Beach, one of the most polluted beaches in the world where children, poor children, play in the rubbish, the situation is what it is whether the photographer is there or not.


Street photography examples
Street Photography

Documentary Photography example
Documentary Photography

At the beginning of the last century, photography became an essential tool for telling what was happening in the world. Photographers portrayed conflicts, injustices and social problems: slums, degrading working conditions, the ravages of war, poverty, terrorism, fundamentalism and fanaticism, drugs...

Rather than informing, this style of photography aims to draw attention to an issue or living conditions. As the ultimate aim of this type of photography is to relate and, as the name suggests, document an event, it is usual for these photographs to form a series or group. These series of documentary photos illustrate and relate events more reliably as a group than individually.


Documentary photography example
Photo taken at a documentary photography workshop in Navotas harbour, Manila, Philippines.

Example of photo dcumentlism
Photo taken at a documentary photography workshop in Navotas harbour, Manila, Philippines.

Documentary photography and photojournalism

Denunciation, vindication, injustice, events... there are several types of documentary photography, some of which are made expressly for archives or documentary funds, on a specific subject, and others that form reports for immediate dissemination. Documentary photography is often confused with other types of photography. such as press or journalistic photography, because the final destination of many documentary images ends up being publication in newspapers. But they are not the same. While documentary photography is required to be objective, photography published in the press (photojournalism) does not have to be, and in fact usually is not.

Documentary photography goes beyond photojournalism, especially in terms of depth, as it portrays the way of life and the social situation of a particular person or group. It does not remain only in the news, but seeks to capture in images the causes and consequences of what is happening.



documentary photography examples

Documentary, street and journalistic photography

As we have commented in other posts on this blog, documentary photography can be said to be situated between photojournalism and street photography. It is closely related to the former in the sense that it points to social reality in a somewhat objective and direct sense, and to the latter because it is slow-paced and has a lot to do with the ordinary lives surrounding certain phenomena.


Photojournalism aims to capture subjects of general interest no matter what is going on, from the boring events of political rallies to the heated riots in the streets. Anything that fits into the general interest of viewing audiences can be considered worthy of photojournalism. And on the other hand, street photography focuses on capturing everyday life in any public place (being spontaneous photos, it is not worth taking a picture of your cousin Margarita posing in any European capital). In other words, photojournalism should meet the needs of the general public, and street photography focuses more on the moment of everyday life.


It is true that it revolves around socially relevant themes or phenomena, but it is also open to documenting them at a slow pace, similar to the way street photography works. I personally do street photography on a daily basis for several reasons:


a) It helps me to compete and be more creative.

b) It gives me visual training

c) It makes me find motives for certain documentary works.


Documentary photography projects must have a clear, narrative purpose. It is not just about recording events to see what happens, but a focused effort to capture social dynamics in a somewhat pristine state. And achieving this takes time.

But how much time can a documentary photography project take? This question will depend a lot not only on dedication and resources but also on the subject matter chosen, you can document (if you are lucky and have longevity) the life of a turtle from the moment it is born until it dies at 150 years old or the moment a bull is selected for the next week's bullfight, until its unjust and cruel death.


What audience can I make a documentary photography project for?

As we have already mentioned, you can document any injustice, denunciation or even the life of a person, collective, neighbourhood or the very street where you live, the "viewing audience" the "public spectator" is the one you want to focus your documentary work towards, surely your neighbors would see with more desire and expectation your documentary work about the neighborhood where you live than your work about the life of the alligator snapping turtle, although I am sure that there is an audience, ideas and projects to document for everything, you just have to take that step and count on your photography.


I always tell those who attend my street photography workshops that although the day the workshop ends, usually three days, that the learning and photography continues for another year and I make them choose a theme that they have (and I have) to document, as you know, I live in Hong Kong and these themes are usually related to this city, recycling, poverty, wealth, injustice, elderly, disadvantaged people, garbage, family...etc, etc, etc, etc.....


Do you want me to challenge you to a documentary photography project?





Fuentes

Foto Nostra

Visual Cult Magazine



502 views1 comment
bottom of page